مدل کسب و کار چیست
Search

مدل کسب و کار چیست ؟

در این مقاله سعی داریم به طور خلاصه ولی کار آمد توضیح دهیم که مدل کسب و کار چیست ؟

تعریف

مدل کسب و کار، طرحی است که توضیح می دهد چگونه یک کسب و کار درآمد کسب می کند. این یک طرح کلی است که ساختار درآمد و هزینه شرکت را توضیح می‌دهد و اینکه چگونه انتظار دارد سود کسب کند – یا حداقل خود را به عنوان یک فعالیت ادامه دار حفظ کند.

تعریف و نمونه هایی از مدل کسب و کار

مدل کسب‌وکار طرحی است که راه‌هایی را که یک شرکت کسب سود می‌کند، تجزیه می‌کند. بازار هدف، نیاز بازار و نحوه خدمت رسانی کسب و کار به مشتریان را مشخص می کند. این طرح همچنین شامل هزینه های متحمل شده از هزینه هایی مانند تولید و بازاریابی محصول می شود. انواع مختلفی از مدل های کسب و کار وجود دارد که هر کدام متناسب با نیازهای منحصر به فرد مشاغل مختلف طراحی شده اند.

نمونه ای از مدل کسب و کار مدلی است که در آن مفاهیم به دو دسته تقسیم می شوند: ایده های تجاری و منابع تجاری. در طبقه بندی ایده کسب و کار، محصولات و خدمات، مخاطبان هدف، رقابت، تمایز، تبلیغات و فروش قرار دارند. در همین حال، منابع تجاری همان چیزی است که برای عملی کردن ایده مورد نیاز است و می تواند به مالکیت، کارکنان، امکانات، مدل مالی، بودجه و ترازنامه تقسیم شود.

نکته

بعید است که یک کسب و کار موفق باشد مگر اینکه تمام جنبه های مدل کسب و کار ارائه شده در مثال بالا به آن اجازه دهد تا در بازار خود رقابتی باشد.

مدل کسب و کار چیست
مدل کسب و کار چیست

انواع مدل های کسب و کار

در اینجا چند مدل کسب و کار متداول عنوان می شود که احتمالاً با آنها آشنا هستید.

سازنده

این نوع مدل کسب و کار زمانی است که یک شرکت محصولی را از مواد خام تولید می کند یا اقلام پیش ساخته را برای ایجاد کالای جدید مونتاژ می کند. کسب‌وکار می‌تواند اقلام را مستقیماً به خود مصرف‌کنندگان بفروشد، که یک مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) است، یا می‌تواند از مدل کسب‌وکار به تجارت (B2B) استفاده کند که در آن به سایر مشاغل می‌فروشد.

نمونه ای از تولید کننده B2C یک شرکت کفش است که محصولات خود را مستقیماً به مشتریان می فروشد. یک تولید کننده B2B کسب و کاری است که لباس می دوزد و فقط محصولات خود را به صورت عمده به مشاغل دیگر می فروشد و سپس لباس ها را به عموم مردم می‌فروشند.

توزیع کننده

مدل کسب و کار توزیع کننده زمانی است که یک شرکت موجودی کالا را از یک تولید کننده خریداری می کند و آن را به یک خرده فروش یا مستقیماً به عموم می فروشد. یکی از چالش‌های رایجی که توزیع‌کنندگان با آن مواجه هستند، انتخاب قیمت مناسبی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد از فروش سود ببرند، اما همچنان قیمت‌های رقابتی ارائه دهند. نمونه ای از توزیع کننده می تواند شرکتی باشد که نوشابه های غیر الکلی را از یک تولید کننده خریداری می کند و آن نوشیدنی ها را با قیمت بالاتر به رستوران ها می فروشد.

خرده فروش

مدل‌های کسب‌وکار خرده‌فروشی، مدل‌هایی هستند که توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شوند که موجودی کالا را از یک تولیدکننده یا توزیع‌کننده خریداری می‌کنند و آن محصولات را به عموم می‌فروشند. خرده‌فروش‌ها می‌توانند از یک فروشگاه خرازی تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را شامل شوند – آنها اغلب دارای مکان‌های فیزیکی، یک فروشگاه آنلاین یا هر دو هستند.

نمونه ای از یک خرده فروش می تواند یک فروشگاه کلاه باشد که محصولات را از یک توزیع کننده خریداری می کند. مجموعه محدودی از محصولات این فروشگاه کلاه در ویترین فروشگاه موجود است، اما موجودی کامل آن را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

حق امتیاز

مدل کسب‌وکار حق رای می‌تواند برای مدل‌های کسب‌وکار دیگر، مانند مدل‌هایی که قبلاً بحث کردیم، اعمال شود. حق امتیاز گیرنده مدل کسب و کار امتیاز دهنده و همراه با آن، فرآیندها و پروتکل های از پیش تعیین شده او را بر عهده می‌گیرد. نمونه هایی از فرنچایزهای محبوب عبارتند از مک دونالد، کی اف سی، برگر کینگ و ۷-Eleven.

هنگام توسعه مدل کسب و کار خود، مشتری هدف خود را شناسایی کنید و چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید. شما همچنین می خواهید با آنچه می فروشید (هزینه ها، حاشیه ها، ویژگی ها، مزایا و غیره) و مزیت رقابتی شما آشنا شوید.

  • مدل کسب و کار طرحی است از اینکه چگونه کسب و کار شما سود ایجاد می کند. این طرح شامل اطلاعات مهمی مانند بازار هدف، نیاز بازار و جزئیات مربوط به هزینه های تجاری است.
  • مدل‌های کسب‌وکار انواع زیادی دارد و می‌توان مدل‌ها را نیز با هم ترکیب کرد. احتمالاً با برخی از موارد رایج تر مانند سازنده، توزیع کننده، خرده فروش و حق رای دادن آشنا هستید.
  • هنگام ایجاد یک مدل کسب و کار، باید مشخص کنید که مشتری هدف شما چه کسی است و چگونه به آنها دسترسی خواهید داشت. شما همچنین می خواهید جزئیاتی در مورد آنچه می فروشید و آنچه شما را از رقبای خود متمایز می کند بدانید.

امیدواریم به سوال مدل کسب و کار چیست ؟ جواب داده باشم و شما توانسته باشید نکات خوبی را بیاموزید.

منبع: بلنس مانی

مدل کسب و کار چیست
علی حیدری

علی حیدری

کارشناس ارشد مدیریت
مدیر استودیو هورافیک

Search

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *