چگونه هویت بصری برند را بسازیم
Search

چگونه هویت بصری برند را بسازیم

در این مقاله قصد دارم تا شما را با نحوه طراحی و ساخت هویت بصری برند آشنا کنم. اول فرق لوگو و برند را با هم مرور میکنم. لوگو برابر با برند نیست! لوگو بخشی کوچک از کل هویت بصری برند است. لوگو تنها یک قدم کوچک برای برند سازی است. لوگو و برند خیلی با هم اشتباه گرفته می شوند اما یک برند زمانی واقعا یک “برند” است که چیزی بیشتر از یک مارک یا نام تجاری باشد.

بنابراین هویت بصری برند بخشی از مراحل برند سازی است که شخصیت برند شما را می سازد. اگر شما میخواهید توی این بازار شلوغ و پر تعداد برای خودتان یا کسب و کارتان برندی متمایز نسبت به رقبا داشته باشید باید با مفهوم هویت برند و نحوه ساخت هویت بصری برند آشنا باشید.

هویت برند چیست؟

هویت برند ارزش های شما، نحوه ارتباطتتون، طرح های گرافیکیتون و… را شامل میشه. میتوان گفت هویت برند شخصیت کسب و کارتون و قولی است که شما به مشتریان می دهید. هویت برند تمام المان هایی است که مخاطب می‌بیند مثل رنگ ها، طرح‌ها و لوگو و شما را از سایر رقبا متمایز می کند.

چرا هویت بصری برند اهمیت دارد؟

یک هویت بصری خوب علاوه بر اینکه می تواند در تبلیغات و شناخت محصولاتتان به مخاطب به شما کمک کنه. می‌تواند با ارزش ترین دارایی شما باشد. درست است که نمی توان روی هویت بصری قیمتی گذاشت اما می‌توان تخمین زد که برای ساخت یک برند موفق چقدر باید هزینه کرد.

اجازه بدید با یک مثال بهتر مسئله را توضیح بدم. همه ما برند نایکی، یکی از معروفترین برندهای پوشاک جهان را می‌شناسیم. اگر ما لوگوی نایکی را از روی کفش ها حذف کنیم آیا در راحتی و کیفیت کفش ها تأثیری دارد؟ مطمئنا! نه. اما آیا می‌توانیم این کفش‌ها را با همان قیمت قبلی بفروشیم؟! پس لوگوی نایکی ارزشی پنهان به کفش ها میده که تنها با برندسازی قادر به ایجادش خواهیم بود.

ساخت هویت بصری برند

۱- مخاطب، بازار و برندتونو را بشناسید

اول باید ببینید که مخاطب شما کیست؟ نمی‌توانید برای همه یک نسخه بپیچید. مثلا اگر مخاطبتون نوجوان و جوان ها است نمی‌توانید با ان ها مثل بزرگسالان برخورد کنید. سپس مشخص کنید که چه ویژگی هایی در کسب و کارتون هست که رقباتان آن را ندارند و نمی توانند ارائه بدهند.

در مرحله بعد باید مشحص کنید که اهداف و چشم انداز شما برای کسب و کارتون چیست (به جز مسائل مالی)؟ برندها افرادی را جذب می‌کنند ه ارزش یکسانی را با هم به اشتراک می‌گذارند. بعد ببینید که شخصیت شما با توجه به اهداف ، مخاطب و محصولاتتان چطور باید باشد؟ چه لحنی باید داشته باشید؟ چطور با مخاطبتان حرف بزنید؟

۲- لوگو و قالب طراحی کنید

طرح‌های گرافیکی سفیران برند شما هستند. قبلا هم گفته شد که لوگو تمام برند شما نیست اما بخش مهم و حیاتی برند شما است. مخاطبان شما را از لوگویتان تشخیص می‌دهند.

قالب هایی برای پست‌های فضای مجازی، ایمیل‌ها کارت‌ها و… ایجاد کنید. در تمامی این قالب‌ها باید از رنگ‌ها، فونت و لحن یکسان استفاده کنید. البته می‌توانید کمی انعطاف داشته باشید اما نباید به گونه‌ای باشد که به هویت بصریتان لطمه بزند.

۳- این نکات مهم را رعایت کنید

  • از رقبا تقلید نکنید. شما باید متفاوت تر از آنها به چشم بیایید.
  • پیام هاتون باید هم از نظر بصری و هم از نظر زبان با هم همخوانی داشته باشند.
  • دنبال ترندهایی که با برند شما همخوانی ندارند نروید.
  • سعی کنید هم در فضای آنلاین و هم آفلاین از قالب‌های مشابه به هم استفاده کنید.

۴- هویت بصری برندتان را بررسی کنید

هویت های بصری همواره در حال آزمایش شدن و تغییر هستند تا به روز باشند و بازده حداکثری داشته باشند. شما هم باید هویت بصری ساخته شده اتان تا چه حد توانسته نیازهای شما را برآورده کند. چه مشکلاتی دارد و چطور می‌توان آن را بهبود بخشید.

در آخر باید بگویم که ساخت هویت بصری برند نیاز یکی از مراحل اولیه ساخت برند است ولی یکی از مهمترین ها پس سعی کنید قدم اول را درست بردارید تا یک برند بی نظیر بسازید. تیم هورافیک به شما کمک میکنه تا این مراحل را به راحتی و با خیال راحت پشت سر بزارید.

چگونه هویت بصری برند را بسازیم
علی حیدری

علی حیدری

کارشناس ارشد مدیریت
مدیر استودیو هورافیک

Search

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *