انتخاب نام تجاری

بهترین راه برای انتخاب یک نام تجاری

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، یکی از اولین چیزهایی که باید انتخاب کنید، نامی برای برندتان است. پیدا کردن اسم خاص و به یاد ماندنی می تواند سخت باشد، اما برخی از تکنیک ها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین اسم را برای کسب و کارتان پیدا کنید.

در این مقاله به برخی از بهترین راه‌ها برای یافتن نامی استوار برای برندتان پرداخته می‌شود. بنابراین، اگر با این مرحله از استراتژی برندسازی خود مشکل دارید، ادامه مطلب را بخوانید!.

نام تجاری یا نام برند چیست؟

نام تجاری یک نام منحصر به فرد و به یاد ماندنی است که برای شناسایی یک خط یا خانواده ای از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت استفاده می شود. هدف این است که نام را از سایر برندهای موجود در بازار متمایز کنیم که به نوبه خود ارزش ویژه برند را ایجاد می کند.

به عنوان مثال، Canon نام تجاری است که در تمام محصولات ارائه شده توسط Canon Inc. – یک شرکت ژاپنی که تجهیزات عکاسی و سایر محصولات تکنولوژیکی را می فروشد، استفاده می شود. در این مورد، نام شرکت و نام تجاری یکسان است.

شرکت های دیگر با اختصاص نام های تجاری متفاوت با نام شرکت، استراتژی متفاوتی را انتخاب کردند. این مورد در مورد Procter & Gamble، یک شرکت آمریکایی کالاهای مصرفی است که مالک برندهای بسیاری مانند Oral-B، Pampers و Ariel است.

چرا نام تجاری مهم است؟

در اینجا چهار دلیل اصلی برای اهمیت نام تجاری وجود دارد:

شناخت برند: اول و مهمتر از همه، نام برند یکی از اولین چیزهایی است که مشتریان در مورد کسب و کار شما متوجه می شوند. این اغلب اولین برداشتی است که آنها از شرکت شما خواهند داشت، بنابراین ضروری است که آن را به یک شرکت خوب تبدیل کنید! نام بخش ارزشمندی از هویت برند شما است و می تواند به مشتریان کمک کند تا برند شما را در بازار شناسایی و به یاد آورند.

تمایز برند: نام خوب می تواند برند شما را در یک بازار شلوغ متمایز کند. نمونه‌ای از صنعت فناوری را در نظر بگیرید: در مجموعه‌ای از اصطلاحاتی مانند دل، لنوو، سونی یا سامسونگ – نامی مانند اپل ناگهان از بین مردم برجسته می‌شود. اپل یک کلمه ساده و آسان برای به خاطر سپردن است که با سایر نام های تجاری در صنعت متفاوت است.

نام‌های تجاری می‌توانند احساسات خاصی را منتقل کنند: نام‌های تجاری کلماتی هستند و وقتی مردم آن‌ها را می‌شنوند، می‌توانند احساسات خاصی یا تصورات پیش‌فرض شده‌ای را در مورد آنها احساس کنند. به همین دلیل انجام تحقیقات مناسب برای اطمینان از اینکه نام احساسات مناسب و تداعی های مثبت برند را منتقل می کند بسیار مهم است. یک مثال مرتبط از آن Calm است – یک شرکت نرم‌افزار آمریکایی که مدیتیشن‌های هدایت‌شده و داستان‌های خواب را در میان محصولات دیگر ارائه می‌دهد. نام این برند – Calm – مستقیماً مزایای محصولات آن را نشان می دهد که عبارتند از کاهش استرس، تمرین مدیتیشن و احساس آرامش بیشتر. همچنین کلمه ای است که در بسیاری از زبان ها به راحتی تلفظ می شود.

نام‌های تجاری دارایی بلندمدتی هستند که می‌توانند ارزشی ویژه برای برند ایجاد کنند: از بین تمام عناصری که یک برند را تشکیل می‌دهند، نام احتمالاً بیشترین ماندگاری را دارد و باید در طول زمان مرتبط باقی بماند. در واقع، یک شرکت می‌تواند تصمیم بگیرد که کمپین‌های ارتباطی جدیدی ایجاد کند، یک لوگو را اصلاح کند یا طرح بسته‌بندی را تازه‌سازی کند، اما به احتمال زیاد در طول سال‌ها همان نام را حفظ خواهد کرد. بنابراین، یک نام قوی می تواند به شما در ایجاد ارزش ویژه برند کمک کند. این ارزشی است که مشتریان فراتر از محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، با برند شما مرتبط می کنند.

ده عاملی که یک نام تجاری خوب را می سازد

بنابراین، چگونه می توانید نام تجاری خود را تا حد امکان بهبود ببخشید؟ انواع مختلفی از نام ها وجود دارد، اما نام های قوی و موثر دارای چند ویژگی مشترک هستند. در اینجا ویژگی های کلیدی یک نام خوب برای برند شما آمده است:

۱- به یاد ماندنی است

بهترین نام های تجاری آنهایی هستند که مشتریان می توانند به راحتی آنها را به خاطر بسپارند. اگر در بازار رقابتی هستید که مشتریان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند، این امر به ویژه مهم است. نامی که به راحتی به خاطر بسپارید به شما کمک می کند تا از بقیه متمایز شوید. سپس، زمانی که مشتریان آماده خرید هستند، برندهای به یاد ماندنی بیشتر به ذهن خطور می کنند.

۲- دارای معنا است

همچنین نام باید برای مخاطب هدف شما معنادار باشد. باید نمایانگر چیزی باشد که برند شما نشان می دهد و مزایای محصول یا خدمات شما را منتقل می‌کند.

۳- کوتاه، شیرین و دقیق است

اصطلاحات کوتاه و مستقیم برای مشتریان راحت‌تر به خاطر می‌آورند و احتمال گم شدن آنها در این میان کم است. علاوه بر این، نام تجاری مختصرتر اغلب تطبیق پذیرتر است – می‌توان از آن در کانال های بازاریابی مختلف و در دستگاه های مختلف استفاده کرد.

۴- املا و تلفظ آن آسان است

این نکته ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما مهم است که مطمئن شوید نام برند شما برای مشتریان به راحتی قابل نوشتن و تلفظ است. اگر اینطور نیست، در معرض خطر ناامید شدن مشتریان یا فراموش کردن کامل برند شما قرار می‌گیرید.

۵- بی نظیر و خاص است

در بازار شلوغ امروزی، داشتن نامی که از بقیه متمایز باشد بسیار مهم است. همچنین، اگر نام شما بیش از حد به یک شرکت معتبر شبیه باشد، ممکن است این تصور را ایجاد کند که از آنها کپی می کنید و نام تجاری شما ضعیف است.

۶- مثبت است

مراقب باشید از کلماتی که معنی منفی دارند استفاده نکنید. در موارد نادر، یک نام ممکن است در زبان دیگری بار معنایی عمیقا منفی داشته باشد. این نیز باید در نظر گرفته شود.

۷- قابل حفاظت است

یک نام قابل علامت تجاری انتخاب کنید و ببینید آیا دامنه وب مرتبط برای ساخت وب سایت قابل دسترسی است و آیا می توان آن را علامت تجاری کرد یا خیر. یک علامت تجاری شما را قادر می سازد تا به صورت قانونی از آن محافظت کنید، چه آنلاین و چه آفلاین.

۸- دوست داشتنی است

شما و سایر افراد مرتبط باید از برند لذت ببرید و با آن آشنا شوید! این چیزی است که همه شما را در این سفر با برند فوق العاده گرد هم می آورد.

۹- قدرت ماندگاری دارد

بهترین نام ها آنهایی هستند که در آزمون زمان مقاومت کنند. هنگام انتخاب نام برای برند خود از روندها یا مُدها اجتناب کنید. در عوض، چیزی را انتخاب کنید که برای سال های آینده قابل استفاده باشد.

۱۰- در دسترس است

قبل از تصمیم گیری در مورد نام تجاری، به یاد داشته باشید که یک جستجوی کامل انجام دهید تا مطمئن شوید که در دسترس است. شما نمی خواهید اصطلاحی را انتخاب کنید تا بعداً متوجه شوید که شخص دیگری قبلاً از آن استفاده می کند.

نکاتی در مورد چگونگی ایجاد و انتخاب نام تجاری

قبل از شروع، می‌خواهیم ادعا کنیم که یافتن بهترین نام برای برند شما کار آسانی نیست و بسیاری از افراد در این مرحله از استراتژی برند/کسب و کار خود احساس گیر کرده‌اند.

استخدام یک آژانس یا یک متخصص در نام گذاری برند احتمالاً بهترین گزینه برای ایجاد نام برند جدید شما است. این به این دلیل است که نام تجاری شما یکی از مهم ترین جنبه های تجارت شما است. چیزی است که مشتریان هر بار که با شرکت شما تعامل می‌کنند، می‌بینند و می‌شنوند، بنابراین انتخاب نامی که پیام مناسبی را در مورد برند شما منتقل می کند، ضروری است. استودیو هورافیک می‌تواند به شما برای انتخاب نام تجاری کمک کند.

اگر شما یک کارآفرین هستید، ممکن است با بودجه کمی شروع کنید. اگر توانایی پرداخت هزینه خدمات یک آژانس یا یک متخصص را ندارید، امیدواریم این نکات و راهنمایی های کلیدی برای گذر از این مرحله چالش برانگیز مفید باشد.

مرحله ۱: آنچه که می خواهید با نام ارتباط برقرار کند را تعریف کنید

نام مناسب باید نشان دهنده این باشد که شما چه کسی هستید و شرکت شما چه کاری انجام می دهد. به عنوان مثال، می توانید به این فکر کنید که می خواهید روی کدام قسمت از برند با نام تأکید کنید: آیا این صنعت است؟ هدف برند؟ محصولات؟ خاستگاه فرهنگی برند؟ تخصص برند؟ استفاده از تیم در این مرحله بهترین بازده را دارد، زیرا مغزهای بیشتر ایده های بیشتری تولید می کنند.

مرحله ۲: به این فکر کنید که چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می‌کند

به یاد داشته باشید که نام باید نشان دهنده هویت برند شما باشد و هویت خود را برجسته کند. مهم است که با فکر کردن به اینکه چه چیزی برند شما را متفاوت و منحصر به فرد می‌کند، از رقبا متفاوت بمانید.

مرحله ۳: طوفان فکری

طوفان فکری یک تکنیک گروهی است که هدف آن ایجاد لیستی از نام های ممکن است. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن وجود دارد:

  • شامل چندین شرکت کننده در جلسه طوفان فکری و هر کسی که پیشنهاد کمک می دهد: شرکا، مشتریان بالقوه، دوستان و کارکنان. به یاد داشته باشید که چندین مغز همیشه بهتر از یک مغز هستند!
  • محیطی راحت ایجاد کنید که در آن افراد احساس آرامش کنند.
  • ایده ها را روی یک سند مشترک یا یک تابلو یادداشت کنید

هنگامی که فکر می کنید تخیل شما تمام شده است، برخی از این نکات را امتحان کنید:

  • تمام صفت هایی را که محصول/برند شما را توصیف می کنند فهرست کنید.
  • فهرست را به چند صفت کلیدی محدود کنید. شما می خواهید مشتریان وقتی برند شما را می بینند یا می شنوند به این کلمات فکر کنند. به عنوان مثال، اگر محصولات پاک کننده سازگار با محیط زیست می فروشید، برخی از صفات خوب برای توصیف برند شما ممکن است «طبیعی»، «پایدار» و «دوستانه با محیط زیست» باشند.
  • به این فکر کنید که می خواهید مصرف کنندگان شما در تعامل با برند شما چه احساسی داشته باشند
  • انواع مختلفی از نام های تجاری را امتحان کنید:

بر اساس نام شخص: می تواند واقعی باشد (مثلاً نام مؤسس) یا تخیلی، مانند جین و لیلی
توصیفی: نامی که نشان دهنده کاری است که شما انجام می دهید یا می سازید. به عنوان مثال، Toys ‘R Us یک نام تجاری خوب است زیرا به مشتریان می گوید که فروشگاه تماماً در مورد اسباب بازی است. به طور مشابه، Ace Hardware نام خوبی است زیرا به مشتریان اطلاع می دهد که فروشگاه مکانی برای خرید تجهیزات سخت افزاری است.
خلق شده: نام یا کلمه تصادفی و اختراعی مانند Pixar

تصویر: از نام مکان، شخصیت اساطیری، حیوان یا هر تصویر دیگری برای ایجاد ارتباط با برند استفاده کنید. برخی از برندهایی که از این استراتژی نامگذاری استفاده کرده اند عبارتند از “Nike” (به نام الهه یونانی پیروزی)، “Austin” (نام شهر در تگزاس) و “Patagonia” که به منطقه جغرافیایی آمریکای جنوبی اشاره دارد.
ترکیب کلمات، حروف یا اعداد: اگر هنوز برای نام‌گذاری مشکل دارید، همیشه می‌توانید از ترکیبی از کلمات، حروف یا اعداد استفاده کنید. به عنوان مثال، برخی از برندها از این استراتژی برای ارائه نام هایی مانند “۳M”، “Xerox”، “Facebook” و “eBay” استفاده کرده اند.

شما یک نام تجاری پیدا کردید – بعد چه باید کرد؟

۱- نام برند را با دوستان، خانواده و مشتریان آزمایش کنید

پس از ایجاد نامی که ممکن است برای کسب و کار شما مفید باشد، مهم است که آنها را با دوستان، خانواده و مشتریان آزمایش کنید. ببینید نظر آنها در مورد شرایط چیست و بازخورد آنها را دریافت کنید. این می تواند به شما کمک کند لیست نام های بالقوه خود را حتی بیشتر محدود کنید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که مشتریان در تلفظ یکی از ایده های نام تجاری شما مشکل دارند. در این صورت، بهتر است آن نام را از لیست خارج کنید.

۲- بررسی کنید که آیا نام دامنه موجود است یا خیر

وقتی روی یک نام تجاری قرار گرفتید، گام بعدی این است که بررسی کنید و ببینید آیا نام دامنه در دسترس است یا خیر. شما می‌خواهید مطمئن شوید که می‌توانید یک دامنه .com برای نام تجاری خود دریافت کنید – این کار باعث می‌شود مشتریان راحت‌تر شما را آنلاین پیدا کنند.

۳- ثبت نام برند در سازمان های دولتی مربوطه

ثبت نام برند خود در سازمان های دولتی مناسب ضروری است. این به محافظت از آن کمک می کند و اطمینان می‌دهد که هیچ کس دیگری نمی تواند از آن استفاده کند.

۴- شروع به استفاده از نام تجاری در تمام مراحل بازاریابی خود کنید

اگر تمام این مراحل را طی کرده باشید، می توانید از نام جدید خود در مواد بازاریابی خود استفاده کنید. این شامل وب سایت شما، کارت های ویزیت، حساب های رسانه های اجتماعی و سایر مراحل بازاریابی است.

نتیجه گیری

انتخاب یک نام تجاری عالی برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. اسم اولین چیزی که مشتریان می بینند، پس شما یک نام تجاری می خواهید که به یاد ماندنی، چشم نواز، منحصر به فرد باشد و شرکت شما را به خوبی منعکس کند.

فرآیند انتخاب نام تجاری می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد، اما لازم نیست که چنین کاری سخت باشد. امیدواریم، اکنون ایده روشنی در مورد چگونگی انتخاب نامی دارید که مطمئناً توجه را به برند شما جلب می کند.

با دنبال کردن مراحل ذکر شده در بالا و همکاری با همکاران، دوستان و خانواده، می توانید به یک نام تجاری معنادار و به یاد ماندنی فکر کنید که می تواند باعث افتخار شما شود.

اگر هنوز در انتخاب نام مشکل دارید، فراموش نکنید که ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین اسم را برای خودتان انتخاب کنید.

نظر شما چیست آی انتخاب نام تجاری کار راحتی است ؟

منبع: برندینگ جورنال

انتخاب نام تجاری
علی حیدری

علی حیدری

کارشناس ارشد مدیریت
مدیر استودیو هورافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *