بازاریابی چیست؟

بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که یک شرکت برای ارتقاء خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می دهد. بازاریابی شامل تبلیغات،فروش و یا تحویل محصولات به مصرف کنندگان یا مشاغل دیگر است. برخی از امور بازاریابی توسط نمایندگان به نمایندگی از یک شرکت انجام می شود.

متخصصانی که در بخشهای بازاریابی و ارتقاء فروش یک شرکت کار می کنند به دنبال جلب توجه مخاطبان بالقوه از طریق تبلیغات هستند. هدف تبلیغات جذب مخاطبان خاص مورد نظر است و ممکن است شامل تاییدیه افراد مشهور ، عبارات جذاب یا شعارها ، بسته بندی های شگفت انگیز یا طرح های گرافیکی و قرار گرفتن در رسانه ها باشد.

درک بازاریابی

بازاریابی شامل کلیه اقداماتی است که یک شرکت برای جلب مشتری و حفظ روابط با آنها انجام می دهد. برقراری ارتباط با مشتریهای احتمالی یا گذشته نیز بخشی از کار است ، از جمله نوشتن ایمیل با تشکر ، بازی گلف با یک مشتری آینده نگر ، پاسخ سریع تماس ها و ایمیل ها ، و ملاقات با مشتری برای قهوه یا دعوت به ناهار

در ابتدایی ترین بخش ، بازاریابی به دنبال تطابق محصولات و خدمات یک شرکت با مشتریانی است که می خواهند به آن محصولات دسترسی پیدا کنند. مطابقت محصول با مشتری درنهایت سودآوری را تضمین می کند.

بازاریابی فعالیت هایی است که یک شرکت برای ارتقاء خرید یا فروش محصولات و خدمات انجام می دهد

بازاریابی چگونه کار می کند؟

محصولات، قیمت، مکان و تبلیغات چهار بخش بازاریابی هستند. این چهار بخش با هم ترکیب شده و نیازهای شرکت را در بازاریابی تأمین می کند. “نیل بوردن” ایده ترکیب بازاریابی و مفهوم چهار پی(four Ps) رادر دهه پنجاه میلادی ارائه کرد.

محصول – Product

محصول به یک مورد یا مواردی گفته می شود که یک کسب و کار قصد دارد به مشتریان ارائه دهد. این محصول باید به دنبال پر کردن جای خالی در بازار باشد یا تقاضای مصرف کننده را برای مقدار بیشتری از کالای موجود در دسترس برآورده سازد. قبل از اینکه بتوانند یک کمپین مناسب را تهیه کنند ، بازاریابان باید درک کنند که چه کالایی به فروش می رسد ، چگونه از رقبای خود متمایز می شود ، آیا این محصول همچنین می تواند با یک محصول ثانویه یا خط تولید جفت شود ، و آیا محصولات جایگزینی در بازار وجود دارد یا خیر. .

قیمت – Price

قیمت به میزان فروش این شرکت برای فروش بستگی دارد. هنگام تعیین قیمت ، شرکت ها باید به قیمت تمام شده واحد ، هزینه بازاریابی و هزینه های توزیع توجه کنند. شرکتها همچنین باید قیمت محصولات رقیب در بازار را در نظر بگیرند و اینکه آیا قیمت پیشنهادی آنها یک جایگزین مناسب برای مصرف کنندگان است یا خیر.

مکان – Place

مکان به توزیع محصول اشاره دارد. ملاحظات اصلی شامل این است که آیا شركت می خواهد محصول را از طریق فروشگاه فیزیکی ، به صورت آنلاین و یا از طریق هر دو کانال توزیع بفروشد. چه زمان در یک فروشگاه فیزیکی فروخته می شود؟ چه نوع محصول را پیدا می کند؟ چه زمانی به صورت آنلاین فروخته می شود ؟ انواع محصولات دیجیتالی مختلفی که دریافت می کند کدام است؟

ترویج – Promotion

چهارمین مرحله ترویج است. منظور از ترویج کمپین ارتباط بازاریابی یکپارچه است. ترویج شامل فعالیتهای مختلفی از قبیل تبلیغات ، فروش ، روابط عمومی ، بازاریابی مستقیم ، حمایت مالی و بازاریابی چریکی است.

تبلیغات بسته به اینکه در کدام مرحله از چرخه عمر محصول قرار داشته باشد متفاوت خواهد بود. بازاریابان می دانند که مصرف کنندگان قیمت و توزیع محصول را با کیفیت آن مرتبط می دانند و هنگام تدوین استراتژی کلی بازاریابی این امر را در نظر می گیرند.

علی حیدری

علی حیدری

کارشناس ارشد مدیریت
مدیر استودیو هورافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *